SADRZAJ
OBLASTI PRIMENE ELEKTRONSKOG POSLOVANJA3
e-TRGOVINA
e-Banking
e-UPRAVA
MOBILNO POSLOVANJE
e-ZDRAVLJE
e-OBRAZOVANJE
ZAKLJUCAK
LITERATURA
OBLASTI PRIMENE ELEKTRONSKOG POSLOVANJA
Oblasti primene
Elektronsko poslovanje ima vrlo široko područje
uticaja i primene :
e-Trgovina -
predstavlja poslovnu komunikaciju i prenos dobara i usluga (kupovina i
prodaja).
e-Bankarstvo
(e-banking) - elektronsko bankarstvo, poslovanje na relaciji banka-klijent
(klasifikacija e-poslovanja B2C preduzeće-korisnik)
e-Berza -
elektronska berza
e-Uprava - elektronsko
poslovanje u upravi ili administraciji (države, preduzeća, kompanije ...)
Mobilno poslovanje
(mobileBussines - poslovanje "u pokretu", "biznis u
vašoj ruci")
Prednost elektronskog u odnosu na tradicionalno
poslovanje vezana je za povećanje kvaliteta, agilnosti, za dodatne usluge sa
jedne strane, i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena izlaska na
tržište, odnosno realizovanje transakcija sa druge strane.
Jedna od tačaka eEurope operativnog plana Evropske
komisije iz 2002. godine naglašava značaj razvoja savremenih javnih servisa i u
oblasti e-Zdravlja
i e-Obrazovanja.
e-TRGOVINA
e-Commerce (Electronic Commerce, EC - elektronska trgovina)
Predstavlja poslovnu komunikaciju i prenos dobara i usluga
(kupovina i prodaja).
Uključuje i poslovne funkcije preduzeća, kao što su marketing,
finansije, proizvodnja, prodaja i administrativna funkcija, koje su neophodne u
procesu trgovine. E-trgovina je oblast e-poslovanja, zajedno sa oblastima kao
što su elektronsko bankarstvo, mobilno poslovanje, virtuelne organizacije,
elektronske berze, elektronsko poslovanje u javnoj upravi, i sl.
Podrazumeva i maloprodajne i veleprodajne transakcije.
Za maloprodaju, Internet pruža niz mogućnosti :
·
nisu
potrebni uređeni (često skupi) maloprodajni objekti (nekretnine)
·
minimalan
broj prodajnog osoblja
·
prodaju
kupcima na bilo kojem geografskom području
·
trenutne
komunikacije
·
prezentacije
interaktivnih multimedijalnih kataloga koji mogu da pruže onoliko informacija
koliko kupac želi (bez skupih klasičnih kataloga i poštanskih troškova)
·
brzo
prilagođavanje promenama prodajnih cena i nivoa zaliha
·
brzu
adaptaciju zahtevima kupaca
U prodaji preko Interneta javljaju se i određeni problemi :
·
mnogi
potencijalni kupci još uvek ne koriste Internet
·
mnogi
nemaju "brze veze"
·
kupovina
preko Interneta zahteva veliku dozu poverenja (sa obe strane)
·
ugrožena
privatnost: lična (proaktivni marketing, cookies), finansijska (različite
zloupotrebe kartica na primer)
·
problem
stvarnog postojanja prodavca na Internetu
·
bezbednost
obavljanja transakcije
U slučaju online trgovine nekoliko istraživanja pokazuje da
se preko 55% kupovina ne završava zbog različitih nedostataka procesa online
prodaje. Najbitniji uticaji na pozitivno ostvarivanje online trgovine u
procentu od 70% odnose se na organizovanje samog poslovnog procesa, dok 30%
uticaja ima direktne ili indirekne veze sa marketinškim aspektom online
trgovine. Ostvarivanje kvalitetne online prodavnice kroz njen izgled
organizaciju i sadržaj predstavlja ciljeve marketinga u sklopu samog sajta gde
se nalazi e-trgovina.
Fokus e-Commerce-a je u sistemima i procedurama pomoću kojih dolazi do razmene
različitih finansijskih dokumenata i informacija. Ovi sistemi uključuju
transakcije platnim karticama, e-cash (elektronska
gotovina), e-billing (elektronsko plaćanje), e-cheques
(elektronski čekovi), electronic invoices (elektronski računi), narudžbine
i finansijske izjave. e-Commerce praktično omogućuje nastavak korišćenja
tehnologije elektronskih razmena podataka (EDI).
E-BANKING je način obavljanja
poslova sa bankom (najčešće platnog prometa) koji klijentu omogućava brzu i
bezbednu elektronsku obradu transakcija bez dolaska u prostorije Banke i bez
ograničenja radnim vremenom Banke.
Treba napraviti razliku izmedju elektronskog
bankarstva i Internet bankarstva. Osnovna razlika je u načinu pristupa i
alatima koji se koriste za pristup računima kod određene banke. (elektronsko
bankarstvo - neophodna je instalirana aplikacija / program dok Internet
bankarstvo podrazumeva rad preko browsera)
Postoje decentralizovani ili centralizovani
organizacioni pristupi razvoju elektronskog bankarstva - jedna ili posebne
platforme za pravna i fizička lica. Dosadašnjeg iskustva govore u prilog tome
da je prevagnula ocena da je centralizovani sistem bolji i da je u
organizacionom i tehničkom smislu efikasnija jedinstvena tehnička platforma.
Korisni efekti elektronskog bankarstva ogledaju se,
pre svega, u smanjenju troškova i kod banke i kod klijenta. Primena
elektronskog bankarstva omogućava i da se uspostavi efikasnija organizacija u
samim bankama, a istovremeno pružaju usluge većem broju klijenata, transakcije
obavljaju iz klijentove kancelarije, od kuće ili preko bankomata, uz
istovremeno smanjenje mogućnosti za greške u podacima, jer se oni samo jednom
unose u sistem i kao takvi koriste u svim transakcijama.
Pre uvođenja elektronskog bankarstva, u bankama se u
pogledu organizacije i tehnologije rada sve mnogo sporije menjalo. Sada se novi
servisi i zahtevi za posebnim obradama podataka stalno pojavljaju, jer postoje
tehničke mogućnosti da se ostvare. Trenutno u domaćim bankama servis kao što je
International Cash Management omogućava pravnim licima koja
imaju ćerke firme u inostranstvu da iz jednog centra upravljaju sredstvima na
svim računima.
U upotrebi je i sistem poslovne inteligencije, pri
čemu nije reč samo o softveru, već o infrastrukturi koja omogućuje da se podaci
iz postojećih baza podataka, primenom posebnih programa, metoda i alata
transformišu i unose u zasebne baze podataka. Iz ovih baza mogu da se generišu
informacije do kojih se, inače, ne može doći korišćenjem postojećih baza
podataka. Sistemi poslovne inteligencije su orijentisani na analizu podataka,
otkrivanje uzroka i veza i davanje izveštaja prema posebnim zahtevima
rukovodilaca. Ovi sistemi su se posebno pokazali korisni u poslovima
odobravanja kredita. Jedan od primera primene projekta poslovne inteligencije
je kreirala kompanija «Pexim».
Najnoviji trendovi na finansijskom tržištu sugerišu da se u svetu odvija
proces udruživanja banaka na globalnom nivou, koji efikasno podržavaju
najsavremenije informaciono komunikacione tehnologije i u kojima banke
prepoznaju jednu od ključnih mogućnosti za smanjivanje troškova poslovanja i
rast konkurentnosti.
Beogradska berza (Belex)
Berza u skladu sa Zakonom o tržištu HOV obavlja
delatnost organizovanja trgovine hartijama od vrednosti i finansijskim
derivatima na berzanskom i vanberzanskom tržištu, koja obuhvata sledeće
poslove:
- organizovanje javne ponude hartija od vrednosti i povezivanja ponude i tražnje hartija od vrednosti
- objavljivanje informacija o ponudi, tražnji i tržišnoj ceni hartija od vrednosti i drugih podataka značajnih za trgovinu hartijama od vrednosti
- utrđivanje i objavljivanje kursnih lista hartija od vrednosti
- obavljanje drugih poslova u skladu sa Zakonom.
e-UPRAVA
Državna e-Uprava Srbije
Portal e-Uprava (www.euprava.gov.rs)
predstavlja ulaz u postojeće elektronske servise državne uprave. Kroz ovaj
portal može se doći do usluga koje su namenjene građanima, firmama, državnim
institucijama, zaposlenima i nezaposlenima, nevladinim organizacijama, ukratko
svim činiocima društva.
Ulaskom na servis koji Vas
zanima možete dobiti osnovne informacije relevantne za dobijanje te usluge. Za
neke servise obezbeđeno je dobijanje obrazaca u elektronskoj formi koje možete
odštampati i na taj način podneti neki zahtev, prijavu i sl. Za neke servise
portal će Vas direktno dovesti do web stranica institucija koje su nadležne za
njih.E-uprava na primerima Kreditnog
biroa i CRHoV-a.Do posla preko
Weba.
MOBILNO POSLOVANJE
Konvergencija mobilnih komunikacija
i Interneta otvara nove kanale za različite finansijske servise.
Finansijske
institucije sada imaju mogućnost da ponude bankarske, brokerske, usluge
osiguranja preko mobilnih telefona, personalnih digitalnih asistenata (PDA) ili
pejdžera. Pri tom one povećavaju lojalnost svojih klijenata kao i produktivnost
svojih zaposlenih.
Broj
finansijskih servisa u velikoj meri zavisi od raspoložive mobilne platforme na
kojoj će se izvršavati. Danas imamo različite vrste finansijskih servisa i
možemo ih podeliti na:
- bankarske
- brokerske
- servise investicionog bankarstva
- druge finansijske servise
Skoro sve
veće banke su uvele ili planiraju da lansiraju servise mobilnog bankarstva. Dok
je većina starijih aplikacija realizovana kao SMS, dvosmerni komunikacioni
protokol, većina današnjih aplikacija bazirana je na WAP standardu (Wireless
Aplications Protocol). WAP omogućava mobilnim uređajima da komuniciraju preko
Interneta jednostavnim unošenjem adrese kojoj žele da pristupe.
Primer
"SMS poslovanja" ne nalazimo samo u bankama već i drugim delatnostima
od kojih se neke odigravaju svakodnevno u našoj neposrednoj blizini.
e-ZDRAVLJE
Primena elektronskog poslovanja u zdravstvu je u
poslednje vreme sve ozbiljnija tema u Srbiji a i u njenom neposrednom susedstvu
(npr. Hrvatskoj i BiH). Tako je ta tema prisutna i na međunarodnim
konferencijama
o elektronskoj trgovini i elektronskom poslovanju koje se
održavaju kod nas u Srbiji na Paliću.
Kao veoma zanimljiv primer "e-poslovanja"
u okviru zdravstvene delatnosti i to primenom mobilne telefonije, u klasi
servisa B2C možemo navesti program o zdravstvenoj zaštiti pod nazivom
"Čuvar srca", prikazan na programu Radio Televizije Vojvodine
(emisija "Radionica zdravlja" (prilozi autora Carolyn Rainey) ).
Ovo nije klasičan vid e-poslovanja koji očekujemo
(razmena elektronskih dokumenata, finansijske transakcije osiguranika prema
zdravstvenim ustanovama i obrnuto, i sl.) već jedna potpuno drugačija situacija
u kojoj se mogućnosti ICT-a i mobilne telefonije koriste kako bi zdravstvene
ustanove u saradnji sa ljudima sa srčanim oboljenjima, uspešno pratile stanje
zdravlja njihovog srčanog mišića. Naime, poznato je da je u slučajevima
infarkta miokarda, vreme do pružanja adekvatne medicinske pomoći bolesniku, od
ključne važnosti za život obolelog. To vreme mora da bude što kraće.
Program "Čuvar srca" omogućava bolesniku
da pomoću senzora i uređaja povezanog sa svojim mobilnim telefonom, pošalje
poruku centru za praćenje svog zdravstvenog stanja. To je informacija o stanju
zdravlja srčanog mišića u tom trenutku. Informacije koje ovim putem dobija
medicinski centar za praćenje stanja zdravlja bolesnika, u predinfarktnom
stanju na primer, interventnoj medicinskoj ekipi daju više vremena i šansi da
pravovremeno pruži pomoć obolelom i spreči mogućnost da on dođe u stanje
infarkta.
I u Srbiji se u visokoškolskim ustanovama ozbiljan
pažnja pridaje primeni elektronike i ICT-a u zdravstvu. Na primer na
Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu u okviru programa doktorskih studija
postoji Smer za biomedicinsko inženjerstvo i tehnologije (BIT).
e-OBRAZOVANJE
Proces obrazovanja, učenja i poučavanja pomognut
elektronskom tehnologijom i ICT-em u poslednje vreme kao tema pod jednim
nazivom e-Learning, sve je prisutniji na konferencijama o elektronskoj trgovini
i elektronskom poslovanju (Međunarodna
konferencija na Paliću 2007. na primer). Postoji mnogo "dodirnih
tačaka" koje nameću temu e-Learning-a na svakom ozbiljnijem skupu o
e-Business-u , jer jednostavno bez kvalitetnog obrazovanja kako kadrova
preduzeća koja se bave e-Business-om a takođe i klijenata tih istih preduzeća,
nema uspešnog e-Business-a.
Tako se e-Learning nameće kao jedno od
najefikasnijih rešenja za uspešno obrazovanje svih učesnika u u procesu
elektronskog poslovanja, za ovladavanje pre svega tehnologijama koje prate ovu
dinamičnu delatnost.
ZAKLJUCAK
Na osnovu
svega izloženog, jasno je da elektronsko poslovanje i informaciono
komunikacione
tehnlogije stvaraju neraskidivu vezu.
Elektronsko poslovanje ima vrlo
široko područje uticaja i primene Prednost elektronskog u odnosu na
tradicionalno poslovanje vezana je za povećanje kvaliteta, agilnosti, za
dodatne usluge sa jedne strane, i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena
izlaska na tržište, odnosno realizovanje transakcija sa druge strane.
Нема коментара:
Постави коментар