Nastavni materijal


SADRZAJ

OBLASTI PRIMENE ELEKTRONSKOG POSLOVANJA3..
e-TRGOVINA.. 4
e-Banking. 6
e-UPRAVA.. 9
MOBILNO POSLOVANJE. 10
e-ZDRAVLJE. 11
e-OBRAZOVANJE. 13
ZAKLJUCAK. 14
LITERATURA.. 15



OBLASTI PRIMENE ELEKTRONSKOG POSLOVANJA

Oblasti primene

Elektronsko poslovanje ima vrlo široko područje uticaja i primene :
e-Trgovina - predstavlja poslovnu komunikaciju i prenos dobara i usluga (kupovina i prodaja).
e-Bankarstvo (e-banking) - elektronsko bankarstvo, poslovanje na relaciji banka-klijent (klasifikacija e-poslovanja B2C preduzeće-korisnik)
e-Berza - elektronska berza
e-Uprava - elektronsko poslovanje u upravi ili administraciji (države, preduzeća, kompanije ...)
Mobilno poslovanje (mobileBussines - poslovanje "u pokretu", "biznis u vašoj ruci")
Prednost elektronskog u odnosu na tradicionalno poslovanje vezana je za povećanje kvaliteta, agilnosti, za dodatne usluge sa jedne strane, i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena izlaska na tržište, odnosno realizovanje transakcija sa druge strane.
Jedna od tačaka eEurope operativnog plana Evropske komisije iz 2002. godine naglašava značaj razvoja savremenih javnih servisa i u oblasti e-Zdravlja i e-Obrazovanja.



   e-TRGOVINA

e-Commerce (Electronic Commerce, EC - elektronska trgovina)
Predstavlja poslovnu komunikaciju i prenos dobara i usluga (kupovina i prodaja).
Uključuje i poslovne funkcije preduzeća, kao što su marketing, finansije, proizvodnja, prodaja i administrativna funkcija, koje su neophodne u procesu trgovine. E-trgovina je oblast e-poslovanja, zajedno sa oblastima kao što su elektronsko bankarstvo, mobilno poslovanje, virtuelne organizacije, elektronske berze, elektronsko poslovanje u javnoj upravi, i sl.
Podrazumeva i maloprodajne i veleprodajne transakcije.
Za maloprodaju, Internet pruža niz mogućnosti :
·         nisu potrebni uređeni (često skupi) maloprodajni objekti (nekretnine)
·         minimalan broj prodajnog osoblja
·         prodaju kupcima na bilo kojem geografskom području
·         trenutne komunikacije
·         prezentacije interaktivnih multimedijalnih kataloga koji mogu da pruže onoliko informacija koliko kupac želi (bez skupih klasičnih kataloga i poštanskih troškova)
·         brzo prilagođavanje promenama prodajnih cena i nivoa zaliha
·         brzu adaptaciju zahtevima kupaca
U prodaji preko Interneta javljaju se i određeni problemi :
·         mnogi potencijalni kupci još uvek ne koriste Internet
·         mnogi nemaju "brze veze"
·         kupovina preko Interneta zahteva veliku dozu poverenja (sa obe strane)
·         ugrožena privatnost: lična (proaktivni marketing, cookies), finansijska (različite zloupotrebe kartica na primer)
·         problem stvarnog postojanja prodavca na Internetu
·         bezbednost obavljanja transakcije



U slučaju online trgovine nekoliko istraživanja pokazuje da se preko 55% kupovina ne završava zbog različitih nedostataka procesa online prodaje. Najbitniji uticaji na pozitivno ostvarivanje online trgovine u procentu od 70% odnose se na organizovanje samog poslovnog procesa, dok 30% uticaja ima direktne ili indirekne veze sa marketinškim aspektom online trgovine. Ostvarivanje kvalitetne online prodavnice kroz njen izgled organizaciju i sadržaj predstavlja ciljeve marketinga u sklopu samog sajta gde se nalazi e-trgovina.
Fokus e-Commerce-a je u sistemima i procedurama pomoću kojih dolazi do razmene različitih finansijskih dokumenata i informacija. Ovi sistemi uključuju transakcije platnim karticama, e-cash (elektronska gotovina), e-billing (elektronsko plaćanje), e-cheques (elektronski čekovi), electronic invoices (elektronski računi), narudžbine i finansijske izjave. e-Commerce praktično omogućuje nastavak korišćenja tehnologije elektronskih razmena podataka (EDI).
Poslednjih godina pojavio se novi oblik e-commerce-a, elektronski tržni (trgovinski) centar.

 

E-BANKING je način obavljanja poslova sa bankom (najčešće platnog prometa) koji klijentu omogućava brzu i bezbednu elektronsku obradu transakcija bez dolaska u prostorije Banke i bez ograničenja radnim vremenom Banke.
Treba napraviti razliku izmedju elektronskog bankarstva i Internet bankarstva. Osnovna razlika je u načinu pristupa i alatima koji se koriste za pristup računima kod određene banke. (elektronsko bankarstvo - neophodna je instalirana aplikacija / program dok Internet bankarstvo podrazumeva rad preko browsera)
Postoje decentralizovani ili centralizovani organizacioni pristupi razvoju elektronskog bankarstva - jedna ili posebne platforme za pravna i fizička lica. Dosadašnjeg iskustva govore u prilog tome da je prevagnula ocena da je centralizovani sistem bolji i da je u organizacionom i tehničkom smislu efikasnija jedinstvena tehnička platforma.
Korisni efekti elektronskog bankarstva ogledaju se, pre svega, u smanjenju troškova i kod banke i kod klijenta. Primena elektronskog bankarstva omogućava i da se uspostavi efikasnija organizacija u samim bankama, a istovremeno pružaju usluge većem broju klijenata, transakcije obavljaju iz klijentove kancelarije, od kuće ili preko bankomata, uz istovremeno smanjenje mogućnosti za greške u podacima, jer se oni samo jednom unose u sistem i kao takvi koriste u svim transakcijama.





Pre uvođenja elektronskog bankarstva, u bankama se u pogledu organizacije i tehnologije rada sve mnogo sporije menjalo. Sada se novi servisi i zahtevi za posebnim obradama podataka stalno pojavljaju, jer postoje tehničke mogućnosti da se ostvare. Trenutno u domaćim bankama servis kao što je International Cash Management omogućava pravnim licima koja imaju ćerke firme u inostranstvu da iz jednog centra upravljaju sredstvima na svim računima.
U upotrebi je i sistem poslovne inteligencije, pri čemu nije reč samo o softveru, već o infrastrukturi koja omogućuje da se podaci iz postojećih baza podataka, primenom posebnih programa, metoda i alata transformišu i unose u zasebne baze podataka. Iz ovih baza mogu da se generišu informacije do kojih se, inače, ne može doći korišćenjem postojećih baza podataka. Sistemi poslovne inteligencije su orijentisani na analizu podataka, otkrivanje uzroka i veza i davanje izveštaja prema posebnim zahtevima rukovodilaca. Ovi sistemi su se posebno pokazali korisni u poslovima odobravanja kredita. Jedan od primera primene projekta poslovne inteligencije je kreirala kompanija «Pexim».
Najnoviji trendovi na finansijskom tržištu sugerišu da se u svetu odvija proces udruživanja banaka na globalnom nivou, koji efikasno podržavaju najsavremenije informaciono komunikacione tehnologije i u kojima banke prepoznaju jednu od ključnih mogućnosti za smanjivanje troškova poslovanja i rast konkurentnosti.





    




Beogradska berza (Belex)


Berza u skladu sa Zakonom o tržištu HOV obavlja delatnost organizovanja trgovine hartijama od vrednosti i finansijskim derivatima na berzanskom i vanberzanskom tržištu, koja obuhvata sledeće poslove:
  1. organizovanje javne ponude hartija od vrednosti i povezivanja ponude i tražnje hartija od vrednosti
  2. objavljivanje informacija o ponudi, tražnji i tržišnoj ceni hartija od vrednosti i drugih podataka značajnih za trgovinu hartijama od vrednosti
  3. utrđivanje i objavljivanje kursnih lista hartija od vrednosti
  4. obavljanje drugih poslova u skladu sa Zakonom.



e-UPRAVA

Državna e-Uprava Srbije

Portal e-Uprava (www.euprava.gov.rs) predstavlja ulaz u postojeće elektronske servise državne uprave. Kroz ovaj portal može se doći do usluga koje su namenjene građanima, firmama, državnim institucijama, zaposlenima i nezaposlenima, nevladinim organizacijama, ukratko svim činiocima društva.
Ulaskom na servis koji Vas zanima možete dobiti osnovne informacije relevantne za dobijanje te usluge. Za neke servise obezbeđeno je dobijanje obrazaca u elektronskoj formi koje možete odštampati i na taj način podneti neki zahtev, prijavu i sl. Za neke servise portal će Vas direktno dovesti do web stranica institucija koje su nadležne za njih.E-uprava na primerima Kreditnog biroa i CRHoV-a.Do posla preko Weba.



MOBILNO POSLOVANJE

 Konvergencija mobilnih komunikacija i Interneta otvara nove kanale za različite finansijske servise.
Finansijske institucije sada imaju mogućnost da ponude bankarske, brokerske, usluge osiguranja preko mobilnih telefona, personalnih digitalnih asistenata (PDA) ili pejdžera. Pri tom one povećavaju lojalnost svojih klijenata kao i produktivnost svojih zaposlenih.
Broj finansijskih servisa u velikoj meri zavisi od raspoložive mobilne platforme na kojoj će se izvršavati. Danas imamo različite vrste finansijskih servisa i možemo ih podeliti na:
  •    bankarske
  •  brokerske
  • servise investicionog bankarstva 
  •  druge finansijske servise
Skoro sve veće banke su uvele ili planiraju da lansiraju servise mobilnog bankarstva. Dok je većina starijih aplikacija realizovana kao SMS, dvosmerni komunikacioni protokol, većina današnjih aplikacija bazirana je na WAP standardu (Wireless Aplications Protocol). WAP omogućava mobilnim uređajima da komuniciraju preko Interneta jednostavnim unošenjem adrese kojoj žele da pristupe.
Primer "SMS poslovanja" ne nalazimo samo u bankama već i drugim delatnostima od kojih se neke odigravaju svakodnevno u našoj neposrednoj blizini.

e-ZDRAVLJE

 

 

Primena elektronskog poslovanja u zdravstvu je u poslednje vreme sve ozbiljnija tema u Srbiji a i u njenom neposrednom susedstvu (npr. Hrvatskoj i BiH). Tako je ta tema prisutna i na međunarodnim konferencijama
o elektronskoj trgovini i elektronskom poslovanju koje se održavaju kod nas u Srbiji na Paliću.

Kao veoma zanimljiv primer "e-poslovanja" u okviru zdravstvene delatnosti i to primenom mobilne telefonije, u klasi servisa B2C možemo navesti program o zdravstvenoj zaštiti pod nazivom "Čuvar srca", prikazan na programu Radio Televizije Vojvodine (emisija "Radionica zdravlja" (prilozi autora Carolyn Rainey) ).
Ovo nije klasičan vid e-poslovanja koji očekujemo (razmena elektronskih dokumenata, finansijske transakcije osiguranika prema zdravstvenim ustanovama i obrnuto, i sl.) već jedna potpuno drugačija situacija u kojoj se mogućnosti ICT-a i mobilne telefonije koriste kako bi zdravstvene ustanove u saradnji sa ljudima sa srčanim oboljenjima, uspešno pratile stanje zdravlja njihovog srčanog mišića. Naime, poznato je da je u slučajevima infarkta miokarda, vreme do pružanja adekvatne medicinske pomoći bolesniku, od ključne važnosti za život obolelog. To vreme mora da bude što kraće.
Program "Čuvar srca" omogućava bolesniku da pomoću senzora i uređaja povezanog sa svojim mobilnim telefonom, pošalje poruku centru za praćenje svog zdravstvenog stanja. To je informacija o stanju zdravlja srčanog mišića u tom trenutku. Informacije koje ovim putem dobija medicinski centar za praćenje stanja zdravlja bolesnika, u predinfarktnom stanju na primer, interventnoj medicinskoj ekipi daju više vremena i šansi da pravovremeno pruži pomoć obolelom i spreči mogućnost da on dođe u stanje infarkta.
I u Srbiji se u visokoškolskim ustanovama ozbiljan pažnja pridaje primeni elektronike i ICT-a u zdravstvu. Na primer na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu u okviru programa doktorskih studija postoji Smer za biomedicinsko inženjerstvo i tehnologije (BIT).



e-OBRAZOVANJE

Proces obrazovanja, učenja i poučavanja pomognut elektronskom tehnologijom i ICT-em u poslednje vreme kao tema pod jednim nazivom e-Learning, sve je prisutniji na konferencijama o elektronskoj trgovini i elektronskom poslovanju (Međunarodna konferencija na Paliću 2007. na primer). Postoji mnogo "dodirnih tačaka" koje nameću temu e-Learning-a na svakom ozbiljnijem skupu o e-Business-u , jer jednostavno bez kvalitetnog obrazovanja kako kadrova preduzeća koja se bave e-Business-om a takođe i klijenata tih istih preduzeća, nema uspešnog e-Business-a.
Tako se e-Learning nameće kao jedno od najefikasnijih rešenja za uspešno obrazovanje svih učesnika u u procesu elektronskog poslovanja, za ovladavanje pre svega tehnologijama koje prate ovu dinamičnu delatnost.


ZAKLJUCAK

 Na osnovu svega izloženog, jasno je da elektronsko poslovanje i informaciono komunikacione tehnlogije stvaraju neraskidivu vezu.
Elektronsko poslovanje ima vrlo široko područje uticaja i primene Prednost elektronskog u odnosu na tradicionalno poslovanje vezana je za povećanje kvaliteta, agilnosti, za dodatne usluge sa jedne strane, i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena izlaska na tržište, odnosno realizovanje transakcija sa druge strane.



LITERATURA

[1] Podaci u poglavlju 2. preuzeti sa od ETC – eTourism Centar – Salzburg Researchwww.salzburgresearch.at 

[2] Prof. Dr. Peter Keller, Chairman of the WTO Commission for Europe and Chief of the 

Tourism Service of Switzerland

[3] Hannes Werthner, Stefan Klein: ICT and the Changing Landscape of Global Tourism

Distribution. Electronic Markets 9(4): (1999)

[4] Ruth Owen, Dimitrios Buhalis, Daniel Pletinckx: Developing the Tourism Aspects of a

Cultural Route. VAST 2004: 75-84




Нема коментара:

Постави коментар